15.1 Forslag til endringer 2019
Rådmannen foreslår følgende endringer i avgifter, gebyrer og egenbetalinger i 2019:
- Vanngebyr foreslås økt med 12 % mens avløpsgebyrene foreslås økt med 15 % i 2019.
- Satser for renovasjonsgebyr foreslås økt med 2,0 %. Det foreslås et nytt gebyrregulativ for hytte-/ fritidseiendommer i 2019.
- Billettpriser i svømmehallene foreslås å holdes uendret i 2019.
- Feieravgiften foreslås uendret i 2019.
- Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Egenbetalingssats for barns opphold i barnehager i 2018 var kr 2 910 per måned for 100 %. Dette vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2019.
- Betalingssats for skolefritidsordningen foreslås økt med 2,8 % fra høsten 2019. Dette gir en økning på kr 82 per måned for 100 % plass og kr 56 per måned for 60 % plass fra 1. august 2019.
- Rådmannen foreslår at betalingssatsene for Fiks Ferigge Ferie (FFF) reduseres fra kr 1 290 i 2018 til kr 740 for Ferieklubb og fra kr 2 345 til kr 1 845 for leiropphold på Vier.
- Egenandel døgnpris K46 2.etg foreslås økt med 2,8 % til kr 306
- Elevkontingent for Stavanger Kulturskole foreslås økt med i gjennomsnitt 1,7 % per semester med virkning fra 1. januar 2019.
- Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 2,8 % til kr 68 205 pr måned.
- Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 2,8 % til kr 43 385 pr måned.
- Betaling for korttidsopphold på institusjon, kr 160 i 2018, vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2019.
- Timepris for praktisk bistand i hjemmet foreslås økt med 2,8 % til kr 465
- Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 2,8 % 1. januar 2019
- Egenandel ved Lagård dag- og nattlosji foreslås økt med 2,8 % til kr 299 per døgn
- Betaling for måltider til dagsenterbrukere foreslås økt med 2,8 % sammenlignet med 2018. Prisene vil da bli kr 52 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og kr 92 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G
- Rådmannen foreslår ingen endring av gebyret for startlån
- Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter Matrikkelloven foreslås økt i snitt med 1,5 %
- Gebyrregulativ for byggesaksbehandling foreslås økt i snitt med 2,8 %
- Gebyrregulativ for behandling av private reguleringsplaner, samt søknader om deling foreslås økt med 1,5 %
- Rådmannen foreslår ingen endring i avgifter for gravlundtjenester.
- Eiendomsskattetakstene økes med 3 % for alle skatteobjekt (kontorjustering iht. eiendomsskattelovens § 8A-4). Bunnfradraget og skattesatsene foreslås uendret. Enkelte eiendommer vil bli underlagt overgangsregelen til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4, hvor det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med én syvendedel i 2019. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget er 4 promille.
- Piggdekkgebyret er 1400 kroner for 2018, 450 kroner for en kalendermåned eller kr 35 for et døgn.
- Rådmannen foreslår å øke satsene med 2,8 % på vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise
15.2 Vann- og avløpsgebyrer
I selvkostbudsjettet for 2019 er det lagt til grunn at gebyrene for vann økes med 12 %, mens gebyrene for avløp økes med 15 %. Dekningsgraden i rådmannens forslag er for vannverket 91,6 % og for avløpsverket er den 96,8 %
15.2.1 Generelt om gebyrgrunnlaget
Gebyrene i selvkostområdet baseres på at inntektene for henholdsvis vann- og avløpsverket ikke skal overskride gebyrgrunnlaget.
Gebyrgrunnlaget består av utgifter til:
- Administrasjon
- Drift og vedlikehold
- Betjening av investert kapital
- Betaling til IVAR for vann- og avløpstjenester
Selvkostberegningene gjøres etter reglene i kommunaldepartementets rundskriv om selvkostberegninger i kommunene.
For størstedelene av VA- anleggene legges det til grunn en avskrivningstid på 40 år. Avskrivning er lineær.
Rentene på restkapitalen er den samme som 5-årig swap rente + 0,5 %. For inntektsåret 2019 er denne renten 2,33 % (1,83 % + 0,5 %).
15.2.2 Beregning av gebyrgrunnlaget
Gebyrgrunnlaget fremgår av budsjettet:
Vannverket – ansvar 602
- Funksjon 340; produksjon av vann. Det vil si kjøp av vann fra IVAR.
- Funksjon 345; Distribusjon av vann
Avløpsverket – ansvar 603
- Funksjon 350; avløpsrensing.
- Funksjon 353; avløpsanlegg, innsamling av avløpsvann
Tjeneste 345 og 353 vises med følgende oppdeling: Lønn for VA- verkets egen administrasjon, drift og vedlikehold samt overføringer til administrasjonen og kapitalkostnader.
Beregning av gebyrgrunnlaget:
Beregning av gebyrgrunnlag 2019 2019 2020 2021 2020 Vannverket Teknologiutvikling 500 500 500 500 Fastledd, IVAR 23 082 24 499 25 803 27 375 Mengdevariabelt ledd, IVAR 33 368 34 884 36 210 37 856 Bemanningsøkning iht. Hovedplan 2 100 2 450 2 800 2 800 Driftsutgifter/generell prisstigning 39 541 40 361 41 196 42 049 Avskrivinger 21 347 22 278 23 171 24 067 Renter restkapital 13 903 14 767 15 596 16 409 Gebyrgrunnlag 133 841 139 739 145 276 151 056 Foreslåtte inntekter -122 653 -136 890 -144 556 -149 484 Dekningsgrad 91,6 % 98 % 99,5 % 99,0 % Avløpsverket Teknologiutvikling 500 500 500 500 Avløpsrensing IVAR 112 691 120 399 122 683 123 396 Bemanningsøkning iht Hovedplan 2 100 2 450 2 800 2 800 Driftsutgifter/generell prisstigning 46 603 47 611 48 639 49 688 Avskrivninger 43 483 44 491 45 504 46 416 Renter restkapital 25 051 25 966 26 884 27 759 Gebyrgrunnlag 230 428 241 417 247 010 250 559 Foreslåtte inntekter -223 111 -242 301 -248 116 -251 024 Dekningsgrad 96,8 % 100,4 % 100,4 % 100,2 %
Gebyrgrunnlag for områder som ikke dekkes inn av selvkost:
Kommunen er tillagt myndighet for å følge opp saker knyttet til private avløpsanlegg som ligger under Forurensningsforskriften kap 12 og 13. Myndighetsutøvelse på disse områdene vil i hovedsak være saksbehandling knyttet til utslippstillatelser fra private avløpsanlegg, samt tilsyn og oppfølging av private anlegg som er i drift.
Oppgaver knyttet til slik myndighetsutøvelse faller ikke inn under selvkostreglementet. På bakgrunn av dette ble det i 2015 utarbeidet en felles gebyrforskrift for kommunene i Jæren vannområde; Forskrift om gebyrer for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg for kommunene i Jærregionen, Rogaland. Forskriften ble vedtatt av bystyret i Stavanger 14.desember 2015.
Forskriften har ikke vært fulgt opp med vedtak om gebyrregulativ for disse sakene, det er nå lagt inn, og harmonert med gebyrnivået for omkringliggende kommuner, bla Finnøy og Rennesøy.
15.2.3 Årsgebyrer
Vann
a) Ubebygde eiendommer:
Inntil bystyret vedtar noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 5,13 per m2 brutto gulvareal pr år.
c) Det mengdevariable leddet:
Prisen er kr 3,98 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2
Avløp
a) Ubebygde eiendommer:
Inntil bystyret vedtar noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 9,48 per m2 brutto gulvareal per år.
c) Det mengdevariable leddet:
Prisen er kr 7,60 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2.
15.2.4 Vannmålerleie
Alle abonnenter med vannmåler skal betale en årlig leie. Prisen for leie er:
Vannmålerleie | Pris (kr) | Horisontal | Vertikal |
---|---|---|---|
20 mm (3/4”) | 200 | 190 mm | 105 mm |
25 mm (1”) | 242 | 260 mm | 150 mm |
40 mm (1 1/2”) | 320 | 300 mm | 200 mm |
50 mm (2”) | 533 | 200 mm | 200 mm |
50 mm Woltmannmåler | 1 193 | 270 mm | |
80 mm | 1 446 | 300 mm | |
100 mm | 1 772 | 360 mm | |
150 mm | 1 988 | 500 mm | |
200 mm | 2 986 | 350 mm | 350 mm |
15.2.5 Slamgebyr
Eiendommer som er tilknyttet kommunalt avløp, betaler et utlignet gebyr for slam kr 33,88.
Eiendommer som ikke er tilknyttet kommunalt avløp, betaler gebyr for slam kr 743,33.
15.2.6 Tilknytningsgebyrer
Vann
Gebyret for tilknytning er kr 2 985,86 + kr 2,78 pr m2 brutto gulvareal.
Avløp
Gruppe I: kr 47,29 pr m2 brutto gulvareal.
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, allerede har betalt full refusjon for opparbeidelse av hele feltet, vei, vann, avløp samt ledninger til feltet.
Gruppe II: kr 116,73 pr m2 brutto gulvareal.
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, bare delvis har betalt og/eller dekket noen av kostnadene til forsterkning av eksisterende offentlig ledningsnett.
Gruppe III: kr 230,92 pr m2 brutto gulvareal.
- Gjelder for eksisterende bebyggelse som ved fremføring av offentlig avløp gis tilknytningsmuligheter til denne.
- Gjelder for bebyggelse som kan tilknyttes eksisterende offentlig avløp, og som ikke er pålagt refusjon for dette.
15.2.7 Gebyr for saksbehandling og kontroll med private avløpsanlegg
Priser inkl MVA
Private avløpsanlegg | Pris (kr) |
---|---|
Behandling av utslippssøknad (utslippstillatelse) | 4 000 |
Tilsyn og kontroll, per anlegg | 3 000 |
15.3 Renovasjonsgebyr
15.3 Renovasjonsgebyr
Finansiering av husholdningsrenovasjon underligger selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Det vises til igangsatt harmoniseringsarbeid om renovasjonsgebyrer i samsvar med signerte avtaler for nye Stavanger. Selvkostdrift for Renovasjonen IKS og IVAR IKS viderefaktureres til Finnøy og Rennesøy i 2019.
Fra 2017 til 2018 var økningen i renovasjonsgebyret 2,0 %, som var noe lavere enn lønns- og prisstigningen hos våre tjenesteytere. Driftskostnadene for innsamling av avfall i 2019 forventes å øke moderat, i størrelsesorden 2,5 -3,0 % (unntatt beholderrenovasjon for konkurranseutsatte bydeler – Hundvåg og Storhaug, som øker med 10 %). I tillegg må renovasjonsbudsjettet dekke inn 25 % av årskostnaden til giftfri bekjemping av rotter. En del av de forventede merutgiftene i 2019 dekkes med midler fra renovasjonsfondet.
Renovasjonen i Stavanger har som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr.
15.3.1 Beregning av gebyrgrunnlag
Beregning av gebyrgrunnlag 2019 (i kr) 2019 Kapitalkostnader Avskrivninger 3 354 000 Renter restkapital 876 000 Sum kapitalkostnader 4 230 000 Drift og vedlikehold Kjøp fra IVAR IKS 61 200 000 Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS 63 395 000 Hovedpost 0 (lønn) 6 272 000 Drift/vedlikehold (fratrukket internkjøp) inkl. skadedyrbekjempelse 20 480 000 Internkjøp 1 300 000 Kapitalkostnad 4 230 000 Gebyrgrunnlag 156 877 000
Beregning av dekningsgrad (forhold mellom gebyrinntekter og gebyrgrunnlag):
Foreslåtte inntekter 2019: kr 156 877 000
Dekningsgrad: kr 156 877 000 / kr 152 332 000 = 97,1 %
Differansen dekkes gjennom bruk av midler fra renovasjonsfondet.
15.3.2 Gebyrstruktur
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune / nye Stavanger er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2019 blir derved slik for følgende typiske abonnement (ekskl. mva., kronebeløp pr. husholdning):
Gebyrstruktur (i kr) 2019 Abonnementstype Fast Variabel SUM Liten 970 1 089,00 2 059,0 Standard 970 1 426,50 2 396,5 Dobbel 970 2 255,0 3 225,0 Storhusholdning 970 5 545,0 6 515,0 Bruksdel-nedgravde containere 970 1400,5 2 370,5
Gebyrsystemet er i samsvar med renovasjonsforskriftens § 11.
Forslag til vedtak:
I henhold til ovenstående redegjørelse foreslår rådmannen følgende endringer: mht. renovasjonsgebyr for 2019 (Alle beløper er eksklusive merverdiavgift):
- Satsene for renovasjonsgebyr økes med 2,0 % fra 2018 til 2019
- Renovasjonsgebyrene differensieres i samsvar med gjeldende renovasjonsforskrift slik:
Gebyrdel | 80 l beholder | 120 l beholder | 240 l beholder | 660 l beholder | |
---|---|---|---|---|---|
A | Fast gebyrdel | 970 | 970 | 970 | 970 |
B | Variabel gebyrdel (restavfall) | 1089 | 1426,5 | 2255 | 5545 |
C | Fellesabonnement | Ved fellesabonnement ilegges hver husholdning en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver husholdnings andel av antall og størrelse på beholdere iht. pkt. B. |
D | Hjemmekompostering | 1) For abonnenter som komposterer hjemme iht. § 6 i renovasjonsforskriften, innrømmes en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller fellesabonnement. Brun dunk må da være inndratt. |
2) Det gis dessuten et tilskudd på godkjent kompostbeholder, se kommunens hjemmeside for mer informasjon og priser. | ||
E | Dobbel tømmefrekvens | Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på kr 104 pr. oppmøte i «mellomukene». |
F | Henteordning for glass-/ metall- og | Borettslag, sameier o.l. som ønsker egen henteordning for plast og glass/metall, tilbys en egen tømmeordning. Prisen pr. tømming pr. beholder er for plastemballasje følgende: |
plastemballasje | 80 liters beholder: kr 14 | |
120 liters beholder: kr 20 | ||
240 liters beholder: kr 30 | ||
660 liters beholder: kr 50 | ||
Sekk med plast: kr 12 | ||
Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis. Merk: Henteordningen for plastemballasje avvikles når IVAR IKS sitt sorteringsanlegg tas ibruk. | ||
G | Tømming av nedgravde containere | Kr 430,5 pr. tømming, uansett avfallsfraksjon, for borettslag og sameier som selv har investert i containeranlegg. |
I områder der Stavanger kommune har investert i nedgravde containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel (bruksdel nedgravde) på kr 1 400,5. Tilknyttede næringsdrivende betaler en årspris på hhv. kr 2 101, kr 3 964 eller kr 8 777, avhengig av bedriftens størrelse. | ||
H | Bruk av kompaktor | Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prissettes lik to vanlige restavfallsbeholderer på 660 liter. |
I | Bytte av avfallsbeholder | Kr 180 per byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. |
J | Kjøp av ekstra sekker | Sekk for papir: kr 24 |
Sekk for bioavfall: kr 28 | ||
Sekk for restavfall: kr 37 | ||
Rull med matavfallsposer (a 75 stk): 1 rull gratis | ||
K | Trilletjenester for spann | For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt pr. beholder og tømmedag. |
Avstand til kjørbar vei i meter: kr 1,80 per meter | ||
Ulempetillegg terskel: kr 1,80 per terskel | ||
Ulempetillegg ramper: kr 3,20 per meter høydeforskjell | ||
Ulempetillegg trapper: kr 3,20 per trinn | ||
Nøkkelservice (låste dører/porter): kr 15 per dør og tømmedag | ||
L | Låsbare spann | Tillegg på kr 90 per beholder per år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. |
M | Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset-grunn-saker (iht. bystyrevedtak 6.12.2004) | For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et differensiert gebyrsystem: |
a) Mindre saker av enkel karakter: kr 12 000 | ||
b) Mellomstore saker: kr 18 500 | ||
c) Store, kompliserte saker: kr 25 000 |
15.3.3 Gebyrstruktur hytterenovasjon
Stavanger kommune har fram til nå ikke hatt eget gebyrregulativ for hytte-/ fritidseiendommer. I forbindelse med harmoniseringsarbeid for nye Stavanger foreslås å følge gjeldende gebyrregulativ for Finnøy og Rennesøy basert på 2018-nivå:
(Priser er eksklusive moms)
a) Ordning med hyttecontainer (abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste container):
- Kr 1 487
- Gebyret er basert på 2018-nivå i Finnøy kommune / RYMI
b) Ordning med egen avfallsbeholder (kun for hytter som ligger langs tømmerute for husholdningsavfall):
- Kr 1930 for 140-liters beholder
- Kr 2 590 for 240-liters beholder
- Kr 4 900 for 660-liters beholder
- Gebyret er basert på 2018-nivå i Rennesøy kommune
15.4 Priser i svømmehaller
Prisene foreslås uendret i 2019 og utover i planperioden.
Priser (i kr) 2018 2019 2020 2021 2022 Enkeltbillett til barn/honnør 45 45 45 45 45 Enkeltbillett til voksne 85 85 85 85 85 Klippekort, 10 klipp, til barn/honnør 360 360 360 360 360 Klippekort, 10 klipp, til voksne 680 680 680 680 680 Halvårskort til barn/honnør 860 860 860 860 860 Halvårskort til voksne 1 670 1 670 1 670 1 670 1 670 Halvårskort til familie 2 255 2 255 2 255 2 255 2 255
15.5 Feieravgift
Feiing og tilsyn tilbys alle eiendommer med bygning(er) med pipe og ildsted og er en lovpålagt og avgiftsbelagt tjeneste. Tjenestens primære funksjon er å forebygge boligbrann.
Det feies etter behov, og tjenesten innebærer besøk av feier for kontroll og eventuell feiing av pipe minimum hvert 4. år. Tilsynet omfatter blant annet kontroll av ildsted og pipe, rådgiving om brannsikkerhet og rømningsveier, samt bruk og vedlikehold av røykvarslere og slukningsmidler. Tilsynet utføres av en feier og tilbys utført hvert 4. år.
Feieravgiften er i 2018 kr 290 per pipeløp. Avgiften foreslås uendret i 2019.
Feiertjenesten drives etter selvkost.
15.6 Egenbetalingssatser for barns opphold i barnehage
15.6.1 Foreldrebetaling
Foreslått foreldrebetaling per år
Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Prisen for en full plass i barnehage i 2018 var kr 32 010 per år og vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2019. Betalingen i kommunale barnehager fordeles forskuddsvis over 11 betalingsterminer. August er betalingsfri. Ikke-kommunale barnehager fordeler betalingen på 11 eller 12 terminer.
Plasstype inntil | 100 % 45 timer | 80 % 36 timer | 60 % 27 timer | 50 % 22,5 timer | 40 % 18 timer | 20 % 9 timer | Barnepark |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Betaling totalt per måned (i elleve måneder) | 2 910 | 2 328 | 1 746 | 1 455 | 1 164 | 582 | 582 |
Betaling per år | 32 010 | 25 608 | 19 206 | 16 005 | 12 804 | 6 402 | 6 402 |
Kost- og turpenger og eventuelt bleiepenger kommer i tillegg.
15.6.2 Moderasjonsordninger
Søskenmoderasjon
Søskenmoderasjon trekkes fra prisen fra og med barn nummer to i barnehage, og beregnes etter at prisen er justert for eventuell inntektsmoderasjon. Moderasjonen trekkes fra av barnehageeier, og det er derfor ingen søknadsprosess. Barn nummer to i barnehage får 30 % søskenmoderasjon mens det er 50 % moderasjon fra barn nummer tre.
Søskenmoderasjon | Moderasjon i prosent |
---|---|
Avslag i pris for det eldste barnet | 0 % |
Avslag i pris for det neste barnet | 30 % |
Avslag i pris for ytterligere søsken | 50 % |
Moderasjon på økonomisk grunnlag og gratis kjernetid
Utover makspris skal ingen familier betale mer for én barnehageplass i ett år enn seks prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt.
Familier med samlet inntekt under kr 533 500 har i tillegg rett på gratis kjernetid og betaler maks seks prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt i foreldrebetaling. Stavanger kommune tilbyr gratis kjernetid også til barn under fire år. Familier med samlet inntekt under kr 191 600 har fritak fra foreldrebetaling.
Prosedyre ved søknad om moderasjon
Foresatte har selv ansvar for å søke om moderasjon. Det må søkes på ny for hvert år. Elektronisk søknadsskjema finnes på Stavanger kommunes hjemmesider. Høyeste sats vil bli krevd inntil vedtak om moderasjon foreligger. Reduksjon i betaling med tilbakevirkende kraft innvilges ikke. Det er ikke nødvendig å søke om søskenmoderasjon– denne vil bli innvilget automatisk.
Søknad om moderasjon leveres til barnehagen som oversender søknaden til Oppvekstservice, Stavanger kommune, som er saksbehandlende instans.
15.6.3 Refusjonsordning for ikke-kommunale barnehager
Stavanger kommune gjør vedtak om moderasjoner også for barn i ikke-kommunale barnehager. Barnehagene vil blir orientert om hvilke betalingssatser som er gjeldende. Tapt foreldrebetaling vil bli automatisk refundert barnehagene.
15.7 Egenbetalingssatser for SFO og Ungdom og fritid
15.7.1 Skolefritidsordning (SFO)
Rådmannen foreslår at betalingssatsene for opphold i skolefritidsordningen for høsten 2018 videreføres våren 2019. Betalingssatsene for våren er:
Månedspris | Periode | Plass |
---|---|---|
2 929 | 01.01 - 30.06 | 100 % |
2 016 | 01.01 – 30.06 | 60 % |
Fra høsten 2019 foreslår rådmannen å øke betalingssatsene med 2,8 %, det vil si en økning med kr 82 per måned for 100 % plass og kr 56 per måned for 60 % plass. Dette utgjør følgende:
Månedspris | Periode | Plass |
---|---|---|
3 011 | 01.08 - 31.12 | 100 % |
2 072 | 01.08 - 31.12 | 60 % |
Betalingen fordeles over 11 terminer. I tillegg kommer matpenger ved enkelte ordninger.
- Det er anledning til å søke om 60 % friplass eller moderasjon for 100 % plass for familier med lav inntekt. De som tilfredsstiller inntektskravene vil i perioden 01.januar – 31.desember kunne få redusert avgiften på 100 % plass fra kr 3 011 per måned til kr 938 per måned. Dette er differansen mellom en 100 % plass og en 60 % plass.
- Søskenmoderasjonsordningen videreføres. I praksis betyr det 25 % søskenmoderasjon fra og med 2. barn i skolefritidsordningen. Moderasjonen beregnes av laveste plass-størrelse.
15.7.2 Ungdom og fritid
Fiks Ferigge Ferie
Fiks Ferigge Ferie (FFF) er Stavanger kommunes aktivitetstilbud til barn og unge i skolens sommerferie. Tilbudet består av ferieklubber med base i kommunens bydelshus, sommerleirer på Vier, og sommerskole i Lundsvågen.
Rådmannen foreslår at betalingssatsene Fiks Ferigge Ferie (FFF) reduseres for Ferieklubb og Sommerleir på Vier.
Type tilbud Pris egenandel 2018 Pris egenandel 2019 Ferieklubb 1 290 740 Sommerleir 2 345 1 845 Sommerskole 2 317 2 415
K46
K46 er et hjelpetilbud for unge med rusproblemer i alderen 16 – 25 år, der målet er å gi unge en mulighet til et liv uten avhengighet av rusmidler. K46 har to avdelinger; 1.etg er et lavterskel dag/kveldstilbud der det legges vekt på veiledning, og 2.etg som er et heldøgnstilbud med 5 plasser, for ungdom som venter på langvarig behandling, bolig og/eller andre hjelpetiltak.
Egenandel døgnpris K46 2.etg økes med 2,8 % til kr 306.
Bydelshus
Lokaler i kommunens bydelshus brukes gebyrfritt av forskjellige frivillige lag og organisasjoner, og leies ut etter gitte satser til arrangementer i privat regi.
Type arrangement/leietaker | Pris | |
---|---|---|
Private barneselskaper | 500 per gang | |
Private arrangement | Hverdager under 3 timer | 340 per time |
Private arrangement | Hverdager over 3 timer | 1 350 per gang |
Private arrangement | Kveldstid fre- lør- eller søndag | 1 350 per gang |
Private arrangement | Hele dagen fre- lør- eller søndag | 1 975 per dag |
Private arrangement | Hele helgen | 3 950 per helg |
Klassefester o.l. regi av FAU/elevråd/skole | 0 | |
Frivillige lag og organisasjoner | 0 | |
Møter kommunale etater i bydelen | 0 | |
Fast lagerplass for brukere av bydelshuset | 770 per år | |
Frisør / fotpleier | 50 per time | |
Privat næringsvirksomhet | Fast kontorplass | 3 540 per måned |
Organisasjoner | Fast kontorplass | 2 050 per måned |
Ungdomsorganisasjoner u/ansatt | Fast kontorplass | 770 per måned |
Ungdomsorganisasjoner m/ansatt | Fast kontorplass | 1 500 per måned |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 255 per 6 timer/uke |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 154 per 3 timer/uke |
15.8 Elevkontingent Stavanger kulturskole
Rådmannen foreslår at kontingentsatsene for Stavanger Kulturskole økes i snitt med 1,7 % til følgende beløp med virkning fra 1. januar 2019:
Aktivitet | Pris 2018 | Foreslått pris 2019 | Endring i kr |
---|---|---|---|
Instrumental-/vokalundervisning | 3 750 | 3 800 | 50 |
Musikk fra livets begynnelse | 3 300 | 3 350 | 50 |
Musikklek 3-4-5 år | 3 300 | 3 350 | 50 |
Kulturkarusellen 1 og 2 klasse (inkl. kr 100 i materiell) | 3 400 | 3 450 | 50 |
Kulturskolekor | 3 300 | 3 350 | 50 |
Lørdagsskolen instrument | 7 500 | 7 600 | 100 |
Barnedans (nybegynnere) | 3 300 | 3 350 | 50 |
Dansepartier | 3 750 | 3 800 | 50 |
Talentklasse dans | 7 300 | 7 500 | 200 |
Bilder/visuelt/fotobehandling (inkl. materiell) | 4 070 | 4 120 | 50 |
Drama/teater (inkl. Materiell) | 4 070 | 4 120 | 50 |
Samspill | 1 300 | 1 350 | 50 |
Søskenmoderasjon
Det er 25 % søskenmoderasjon for elever i kulturskolen. Moderasjonen gjelder billigste kontingent og på tvers av tilbudene.
15.9 Egenbetalingssatser for levekår
15.9.1 Betaling for langtidsopphold
Beregning av egenandel er regulert av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet med hjemmel i Lov av 24.juli 2011 nr.30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Av inntekt inntil folketrygdens grunnbeløp beregnes 75 %, fratrukket et fribeløp på kr 8 200, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag er kr 8 200 i 2018 og vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2019.
Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 2,8 % til kr 68 205 per måned.
Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 2,8 % til kr 43 385 per måned.
15.9.2 Betaling for sykehjemsopphold i Spania
Opphold på disse plassene omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Betaling for oppholdet varierer avhengig av om brukeren er hjemmeboende eller langtidspasient på alders- eller sykehjem. For hjemmeboende er satsen satt lik maksimalsats for korttidsopphold på sykehjem, som er på kr 160 i 2018 og vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2019. Langtidsbeboere fortsetter å betale sitt faste vederlag for opphold. I tillegg må brukere betale reise og en andel av reiseforsikringen via kommunen. Satsene justeres i tråd med endring i forskrift.
15.9.3 Betaling for korttidsopphold
Korttidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er kr 160 i 2018 og vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2019. Forskriftene sier videre at hvis en bor mer enn 60 døgn på korttidsopphold i løpet av et år, kan betaling kreves etter reglene for langtidsopphold.
15.9.4 Betaling for opphold på overgangsplass for utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten
Utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten som trenger tjenester fra kommunehelsetjenesten, kan i en periode ha behov for opphold på overgangsplass på sykehjem inntil pasientens behov for kommunalt tjenestetilbud er avklart. Betaling for opphold på overgangsplass er i henhold til døgnsats for korttidsopphold i 2018, kr 160 per døgn, uavhengig av oppholdets lengde. Satsen vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2019.
15.9.5 Betaling for døgnopphold øyeblikkelig hjelp
I henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 1 andre ledd punkt b, kan det ikke kreves egenandel for døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold øyeblikkelig hjelp.
15.9.6 Betaling ved Lagård dag- og nattlosji
Prisen foreslås økt med 2,8 % til kr 299 per døgn.
15.9.7 Betaling ved dagsentertilbud
Dagsenter for brukere med reduserte kognitive funksjoner
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 80 i 2018, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2019.
Andre dagsenter
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 80 i 2018, tilsvarende forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen vil bli justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2019. Rådmannen foreslår å øke betaling for måltider med 2,8 % til kr 52 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og til kr 92 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Nettoinntekt | Pris per opphold 2019 (i kr) |
---|---|
Under 2G (0 – 193 766) | 132 |
Over 2G (>193 766) | 172 |
Avtalte dagsenterbesøk må betales hvis fraværet ikke er varslet innen 24 timer på forhånd.
15.9.8 Betaling for praktisk bistand i hjemmet
Dette er betaling i henhold til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 11.2 «Vederlag for helse- og omsorgstjeneste» og forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 8 «Kommunens adgang til å fastsette betalingssatser for praktisk bistand og opplæring». Det kreves ikke betaling for pleie.
Stavanger kommune krever tilsvarende maksimal betalingssats for husstander med inntekt under 2G, det vil si kr 205 per måned. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift, og er omtalt i statsbudsjettet for 2018. Beløpet vil bli justert når ny sats er kjent i statsbudsjettet for 2019.
Rådmannen foreslår å øke timesatsen med kommunal deflator for 2019 på 2,8 %, fra kr 452 til kr 465 fra 1. januar 2019. Dette tilsvarer omtrent kommunens lønnsutgifter til hjemmehjelpen per time tillagt 10 % administrasjon, og er det maksimale som kan kreves i henhold til forskrift.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13. desember 2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 205 (ny sats vil gjelde for 2019) per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har rådmannen lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 205 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Abonnementsordningen for tjenester i hjemmet omfatter praktisk bistand og opplæring i henhold til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-2 punkt 6b.
- Abonnementsavgiften avhenger av husstandens nettoinntekt før særfradrag ved siste ligning, og av om noen i husstanden mottar hjelpestønad til hjelp i huset. Det tas også hensyn til utenlandsk pensjon som ikke inngår i nettoinntekten. Eventuelt omsorgslønnsbidrag i nettoinntekten trekkes fra.
- Timesats for hjemmehjelp: kr 465. Følgende begrensninger gjelder fra 1.1.2019:
Nettoinntekt | Maksimal månedssats (i kr) (NB 2018-sats) |
---|---|
Under 2G (0 – 193 766) | 205* |
2G - 3G (193 766 – 290 649) | 817* |
3G - 4G (290 649 – 387 532) | 1 568* |
Over 4G (> 387 532) | 3 136* |
* Alle satser vil justeres i tråd med føringene lagt i statsbudsjettet for 2019
Med G menes grunnbeløp i folketrygden (1G = 96.883 per 1.5.2018). Nettoinntekt er inntektsgrunnlag ved siste ligning. For husstander med inntekt under 2G inngår eventuell trygghetsalarm i satsen på kr 205 per måned.
15.9.9 Abonnementsavgift for trygghetsalarm
Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 2,8 % 1. januar 2019. Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13. desember 2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 205 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har rådmannen lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 205 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Nettoinntekt | Månedssats (i kr) |
---|---|
Under 2G (0 – 193 766) (inkl. ev praktisk bistand) | 205 |
2G - 3G (193 766 – 290 649) | 300 |
Over 3G (over 290 649) | 601 |
15.9.10 Vaksinasjonsgebyr
Rådmannen foreslår å øke satsene med 2,8 % på vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise vil fra 1. januar 2019 bli som følger:
Konsultasjon | Pris |
---|---|
Konsultasjon første gang voksne | 335 + vaksine |
Oppfølgingskonsultasjon voksne | 230 + vaksine |
Konsultasjon barn 2 - 16 år | 230 + vaksine |
Barn under 2 år | Betaler kun for vaksine |
Studenter | 10 % rabatt på konsultasjonsgebyr |
Familiegruppe på tre eller flere over 16 år | Hver tredje person betaler andregangs konsultasjonsgebyr. Dette gjelder ved ny reise. |
15.9.11 Innføring av egenandel på fysioterapi levert av fastlønnede fysioterapeuter
Stavanger kommune vil tidlig i 2019 begynne å kreve egenandel for fysioterapi til innbyggere over 16 år. Innføringen av egenandel er en konsekvens av Stortingets vedtak i statsbudsjettet for 2017 om å endre egenandelsordningene for fysioterapitjeneste. Kommunen har vedtatt å innføre egenandel når de elektroniske journalsystemene er tilpasset for registrering og rapportering til egenandelsregisteret. Det er forespeilet å være på plass til 2019. Fysio- og ergoterapitjenesten må arbeide for å sikre at nye rutiner blir godt implementert i virksomheten.
Satsene er regulert etter «Forskrift om stønad til dekning til fysioterapi m.m.», og justeres årlig 1. juli.
15.9.12 Arbeidsreise
Transport «arbeidsreise» er foreslått økt fra kr 24 til kr 25 per tur fra 1. januar 2019.
15.10 Gebyr for startlån
Rådmannen foreslår ingen endring av gebyret for startlån som videreføres på kr 1 500.
15.11 Oppretting av matrikkelenhet
Stavanger kommune 2019 – Gebyrer
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven (Lovens § 32, forskriftene § 16) fastsettes som følger:
Oppretting av matrikkelenhet
Oppretting av grunneiendom og festegrunn Pris (kr) areal fra 0 – 500 m² 23 900 areal fra 501 – 2000 m² 25 900 areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. 2 200
For eiendom som ikke er selvstendig bruksenhet, beregnes ½ gebyr etter dette pkt.
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
6 - 10 tomter 10 % reduksjon 11 - 25 tomter 15 % reduksjon 26 og flere 20 % reduksjon
For store eiendommer (fradelinger) som skal deles opp senere, beregnes 0.5 gebyr
For punktfester beregnes 0,5 gebyr
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier
Inkl. avisannonse
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier Inkl. avisannonse areal fra 0 - 150 m² kr 19 500 areal fra 151 – 500 m² kr 23 800 areal fra 501 – 2000 m² kr 25 900 areal fra 2001 m² – økning per påbegynt da kr 2 200
Beløpet inkluderer utlysning i avis og dokumentavgift dersom arealet utgår fra eiendom med ukjent eier.
Dersom arealet utgår fra umatrikulert grunn skal det ikke betales dokumentavgift
Oppretting av uteareal på eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon areal fra 0 – 50 m² kr 11 200 areal fra 51 – 250 m² kr 13 700 areal fra 251 – 2000 m² kr 16 200 areal fra 2001 m² – økning per påbegynt da. kr 200
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret: 6 – 10 areal 10 % reduksjon 11 - 25 areal 15 % reduksjon 26 og flere 20 % reduksjon
Oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom areal fra 0 – 2 000 m² kr 33 900 areal fra 2 001 m² – økning per påbegynt da. kr 2 200
Registrering av jordsameie
Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid. – se pkt. 6.12 (siste pkt. kr 850 per time)
Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning
Viser til punkter under Oppretting av matrikkelenhet. I tillegg kan det komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning – kr 1 800
Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for berammede saker som blir trukket før fullføring eller som ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 gebyr av satsene etter 6.1 (15.1) Oppretting av matrikkel og alle underpunkter.
Grensejustering
Grunneiendom
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5,0 % av eiendommens areal. (maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
- areal fra 0 – 100 m² kr 7 800
- areal fra 101 – 150 m² kr 10 000
- areal fra 151 – 250 m² kr 13 200
- areal fra 251 – 500 m² kr 16 600
Anleggseiendom
En anleggseiendom kan justeres med inntil 5,0 % av anleggseiendommens areal, men den maksimale grensen settes til 1000 m²
- areal fra 0 – 250 m² kr 17 800
- areal fra 251 – 1000 m² kr 21 300
Arealoverføring
Grunneiendom
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift
- areal fra 0 – 500 m² kr 16 800
- areal fra 501 – 1000 m² kr 21 100
arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på kr 2 200
Heftefrie grunneiendommer
Når eiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
- areal fra 0 – 500 m² kr 13 500
- areal fra 501 – 1000 m² kr 18 000
arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på kr 2 200
Anleggseiendom
For anleggseiendom kan areal som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, – ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Arealet kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende areal.
- areal fra 0 – 250 m² kr 23 700
- areal fra 251 – 500 m² kr 27 900
arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m³ medfører en økning av gebyret på kr 2 200
Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning
- For inntil 2 punkter kr 3 700 + mva.
- For overskytende grensepunkter, pr. punkt kr 500 + mva.
Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt / eller klarlegging av rettigheter
- For inntil 2 punkter kr 6 300
- For overskytende grensepunkter, pr. punkt kr 1 300
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid, se pkt. 6.12 (siste pkt. kr 850 per time).
Privat grenseavtale
- For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde: kr 7 700
- For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grenselengde: kr 1 800
Billigste alternativ for rekvirent velges.
Hvis saken kommer ferdig beregnet/dokumentert med oppmålingsforretning: kr 5 000
Matrikkelbrev over 10 sider: kr 350
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen
Andre tjenester
For arbeider som ikke passer inn i klassene over, vil arbeid bli fakturert slik:
Ingeniør / konsulent: kr 850 per time
Gebyrer for arbeider etter eierseksjonsloven (§ 15)
Gebyrene får virkning fra 01. januar 2019 når ny eierseksjonslov (LOV-2017-06-16-65), som hjemler kommunens dekning av kostnader ved tjenesten, trer i kraft.
1.0 Alminnelige bestemmelser
1.0.1 Gebyrregulativet gjelder saksbehandling etter reglene i eierseksjonsloven og omfatter ikke tillatelser etter annet regelverk.
1.0.2 Gebyrsatsene inkluderer ikke tinglysingsgebyr eller evt. dokumentavgift.
1.0.3 Gebyrene er unntatt merverdiavgift.
1.0.4 Dersom andre enn søker skal ha regning på gebyret, må det foreligge skriftlig avtale mellom søker og den som skal ha faktura. Søker er solidarisk ansvarlig.
1.0.5 Klageadgang er gitt i eierseksjonsloven § 16.
1.0.6 Annen gebyrberegning: Ikke alle sakstilfeller vil passe inn i en standard gebyrberegning som tar utgangspunkt de pkt. og satser som er angitt i regulativet. Geodatasjefen kan i slike sakstilfeller av eget initiativ fastsette et passende gebyr eller måte å beregne gebyret på.
1.1 Seksjonering og reseksjonering
1.1.1 | 1 – 8 seksjoner | 10 000 |
1.1.2 | Fra 9 – 48 seksjoner, tillegg pr ny seksjon | 500 |
1.1.3 | Fra 49 – 88 seksjoner, tillegg pr ny seksjon | 250 |
1.1.4 | Fra 89 seksjoner og mer | 40 000 |
1.2 Befaring
Befaring kr 1,2 Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig ved behandling av saken. Gebyret kommer i tillegg til behandlingsgebyr pkt. 1.1, 1.2 og 1.3 2 000
1.3 Sletting (oppheving) av seksjonert sameie
Sletting/oppheving av seksjonerte sameier 1,3 Saksbehandling for å slette seksjoner på en eiendom 0
1.4 Saker som ikke blir fullført
Når saken ikke kan avsluttes, kommunen avslår søknaden eller søker trekke saken 1.4.1 Avsluttes en sak før saksbehandlingen er påbegynt, betales ikke gebyr. 1.4.2 Avsluttes en sak etter at saksbehandlingen er påbegynt: Lavest gebyr av 1/2 av gebyrsatsene etter 1.1.1 eller gebyr beregnet etter anvendt timer (timesats pkt. 1.7).
1.5 Oppretting av eksklusive uteareal
Krever egen søknad. Denne finnes på kommunens hjemmesider.
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon 1.5.1 areal fra 0 – 50 m² 11 200 1.5.2 areal fra 51 – 250 m² 13 700 1.5.3 areal fra 51 – 250 m² 16 200 1.5.4 areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. 2 200
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
- 6 – 10 areal: 10 % reduksjon.
- 11 – 25 areal: 15 % reduksjon.
- 26 og flere: 20 % reduksjon.
1.6 Utstedelse av matrikkelbrev
For å få tilsendt registrerte opplysninger om en matrikkelenhet 1.6.1 Matrikkelbrev inntil 10 sider kr 175 1.6.2 Matrikkelbrev over 10 sider kr 350
Ved søknad om seksjonering/reseksjonering sendes matrikkelbrev for berørt eiendom til seksjonseier, eller styreleder.
1.7 Andre tjenester
Timepris for andre tjenester | ||
---|---|---|
1,7 | Landmåler/ingeniør pr time | kr 850 |
Gjelder blant annet for arbeider som ikke er definert i eget punkt i regulativet.
15.12 Gebyrregulativ for byggesaksbehandling
Alminnelige bestemmelser
Gebyrer foreslått med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og med virkning fra 1.januar 2019.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er basert på NS (Norsk standard) 3457. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. Gebyret er bygget opp av to elementer, et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarlige samt gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
I spesielle tilfeller kan kommunen også belaste tiltaket med utgifter til nødvendig sakkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
§1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, godkjenning av ansvarlige, dokumentkontroll, fastsetting av høydeplassering i marken, samt tilsyn av prosjektering, utførelse og kontroll. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
Eventuell påvisning av bygget rekvireres av oppmålingsvesenet og betales etter gjeldende regulativ.
§2 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Etter forfall beregnes renter etter Lov om forsinkelsesrenter. Ved purring påløper purregebyr etter gjeldende satser.
§3 Gebyrberegningstidspunkt/avregning
Gebyret beregnes på det tidspunkt det fattes et vedtak, f.eks. rammetillatelse, igangsettingstillatelse eller tillatelse til tiltak.
§4 Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak som innebærer godkjenning av søknaden blir gitt, herunder også rammetillatelse, faktureres fullt gebyr. Ved behandling av igangsetting betales gebyr for ansvarlige foretak som er kommet til.
Dersom tiltakshaver trekker prosjektet etter at rammetillatelse er gitt kan det innen 1 år søkes om å få refundert inntil 50 % av innbetalt gebyr. Etter 2 år kan det søkes om refusjon av 25 % av innbetalt gebyr.
§5 Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter de enkelte delene.
§6 Midlertidige bygninger
Ved midlertidige bygninger betales fullt gebyr i den kategori bygget omfattes av.
§7 Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlete tiltaksklasse.
§8 Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på ramme/igangsettingstillatelse blir tiltakshaver belastet med 25 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr. Gebyr under kr 200 faktureres ikke.
§8a Gebyr for allerede utført byggearbeid
Allerede utført byggearbeid som det søkes om tillatelse for i ettertid, blir belastet med 100 % høyere gebyr enn normalsatsen for tilsvarende tiltak.
§8b Utgifter til bruk av sakkyndig bistand
Dersom kommunen i forbindelse med tilsyn har behov for å innhente sakkyndig bistand i spesielle saker der kommunen selv ikke har nødvendig fagkompetanse for å kunne vurdere tiltaket/dokumentasjonen, kan utgiftene til dette helt eller delvis belastes tiltakshaver.
§9 Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader byggesaksavdelingen har hatt med saken, eller anses åpenbart urimelig av andre grunner, kan direktøren for Kultur og byutvikling fastsette passende gebyr.
§10 Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Direktøren for Kultur og byutviklings avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Se tabell under for tiltak som behandles etter søknad. I tillegg til basisgebyr betales et arealgebyr på kr 17 per m2 bruksareal. >10.000 m2 halveres arealgebyret til kr 8,50 pr m2.
Tiltak som behandles etter søknad Tiltaksklasse 1 Tiltaksklasse 2 Tiltaksklasse 3 01.BOLIGER (bygningstyper i parentes) Basisgebyr: a. Enebolig (111) 24 670 31 150 b. Enebolig med leilighet (112) 29 810 37 320 c. Tomannsbolig (121 – 124) 29 810 40 500 d. Andre småhus (136) pr. boenhet 11 870 14 440 e. Rekkehus, kjedehus, andre småhus (131-133) pr. boenhet 11 870 14 440 f. Fritidsbolig (161- 163) 11 510 19 630 g. Tilbygg punkt a-d < 50 m2 5 760 7 400 > 50 m2 8 220 11 670 h. Påbygg punkt a-d < 50 m2 5 760 7 400 > 50 m2 8 220 11 670 i. Ombygging < 50 % av totalt areal 3 700 j. Ombygging > 50 % av totalt areal 13 060 Ny boenhet 11 870 Hovedombygging = nybygg k. Stort boligbygg 2 et. (141-144) pr. boenhet 11 870 14 440 16 600 l. Stort boligbygg 3 og 4 et. (142-145) 94 420 158 060 m. Stort boligbygg 5 et. el. mer (143-146) 123 100 184 110 n. Bygg med bofellesskap (151-159) 48 260 71 650 94 320 o. Tilbygg punkt k-n Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 5 700 < 1000 m2 24 880 35 520 > 1000 m2 35 520 47 080 n. Påbygg punkt i-l < 1000 m2 24 520 35 520 > 1000 m2 35 520 47 080 o. Ombygging < 50 % av totalt areal (k, n) 41 530 68 770 p. Ombygging > 50 % av totalt areal (k, n) 75 820 127 160 q. Ombygging < 50% av totalt areal (m, n) 19 430 30 740 37 930 r. Ombygging >50% av totalt areal (m, n) 30 790 54 120 70 880 Ny boenhet 13 060 Hovedombygging = nybygg s. Boligbrakker 8 690 16 290 Andre tiltak på boligeiendom Fasadeendring/vinduskift (per fasade) 2 160 Støttemur 3 550 Innhengning/gjerde/støyskjerm 2 160 Brygge 3 550 5 760 Graving/fylling/sprenging 2 210 Brønn/dam 1 490 Basseng 4 110 02. ANDRE NYBYGG (Bygningstyper i parentes) a. Garasje og uthus til bolig, naust (181-183) 4 320 b. Tilbygg a 4 320 c. Påbygg a 4 320 03. INDUSTRI OG LAGERBYGNING (Bygningstyper i NS 3457 i parentes) a. Industribygg (211-218) 71 700 107 430 141 760 b. Annet industribygg og lignende (219) 32 900 60 960 95 910 c. Energiforsyningsbygg (221-229) 73 300 107 430 141 760 d. Lagerbygg (231-239) 33 050 60 960 95 910 e. Fiskeri og landbruksbygg (241-249) 33 100 60 960 95 910 f. Tilbygg a-e ved mindre til/påbygg ombygginger betales
et minimumsgebyr på 7750 < 1 000 m2 19 430 37 620 72 580 > 1 000 m2 37 620 72 580 107 480 g. Påbygg a-e < 1 000 m2 19 380 37 680 72 580 > 1 000 m2 37 620 72 630 107 430 h. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, c) 28 220 53 610 80 390 i. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, c) 53 560 72 580 107 430 j. Ombygging-/bruksendring 13 260 24 470 47 750 k. Bruksendring uten ombygging kr 7 500 l. Ombygging >50% av totalt areal (b, d, e) 28 170 53 560 72 580 m. Trafo, pumpestasjon, kjølekontainer (små) 7 200 Hovedombygging = nybygg 04 KONTOR- FORRETNING (Bygningstyper i parentes) a. Kontorbygg (311-319) 90 670 145 980 250 880 b. Varehus og andre butikkbygg (321-330) 90 670 179 690 281 160 c. Bensinstasjon (323) 37 370 72 580 Samferdsel og kommunikasjon d. Ekspedisjonsbygg, terminal, telekommunikasjonsbygg (411-429) 90 670 145 980 250 880 e. Garasje- og hangarbygg, veg- og trafikktilsynsbygg (431-449) 36 800 72 580 107 430 f. Tilbygg a-e Ved små til/påbygg/ ombygginger betales
et minimumsgebyr på kr 7 750 < 1 000 m2 37 620 72 580 > 1 000 m2 72 580 107 430 126 800 Påbygg a-e < 1 000 m2 37 620 72 580 > 1 000 m2 72 580 107 430 126 800 g. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, b, d) 37 620 53 250 107 430 i. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, b, d) 72 630 107 430 141 500 j. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (c, e) 14 490 29 090 43 480 k. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal c, e) 29 090 53 150 80 440 k. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 Hovedombygging = nybygg 05. HOTELL OG RESTAURANTBYGG (Bygningstyper i parentes) Basisgebyr: a. Hotellbygg (511-519) 108 450 177 430 281 160 b. Bygg for overnatting (521-529) 89 020 134 000 191 930 c. Restaurantbygg (531-539) 89 020 134 000 191 930 d. Tilbygg a-c Ved mindre til/påbygg/ ombygginger betales
et minimumsgebyr på kr 7 750 < 1 000 m2 37 620 72 580 107 430 > 1 000 m2 72 580 107 480 185 090 Påbygg a-c < 1 000 m2 37 620 72 580 107 430 > 1 000 m2 72 580 107 430 185 090 e. Ombygging-/bruksendring < 50 % av bygning 53 250 72 580 107 430 f. Ombygging-/bruksendring > 50 % av bygning 72 580 107 430 145 460 g. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 Hovedombygging = nybygg 06. KULTUR OG FORSKNING (Bygningstyper i parentes) Basisgebyr: a. Lekepark, barnehage (611-612) 33 050 54 230 b. Skolebygg (613-619) 87 280 145 460 252 370 c. Universitets- og høgskolebygg, museums- og biblioteksbygg (621-649) 145 460 252 370 d. Idrettsbygg (651-659) 107 480 185 140 e. Kulturhus (661-669) 87 280 145 460 252 370 f. Bygg for religiøse aktiviteter (671-679) 145 460 252 370 Helsebygg g. Sykehus, sykehjem (719-729) 185 090 274 320 h. Primærhelsebygg (731-739) 72 580 107 430 185 090 Fengsel, beredskapsbygg i. fengselsbygg, beredskapsbygg (819-829) 87 280 145 460 252 320 j. Tilbygg a -i. Ved mindre til/påbygg eller ombygginger betales
et minimumsgebyr på kr 7 750 < 1 000 m2 37 620 72 580 > 1 000 m2 72 580 145 460 Påbygg a - i < 1 000 m2 36 800 92 160 > 1 000 m2 72 580 145 460 k. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal
(unntatt lekepark/barnehage) 36 800 53 150 l. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal
(unntatt lekepark/barnehage) 107 430 185 140 m. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (lekepark/barnehage) 13 160 24 470 n. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (lekepark/barnehage) 24 470 53 250 g. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 Hovedombygging = nybygg 07. DISPENSASJONSSØKNADER Det skal beregnes gebyr for hver av disse forhold a. Formål 6 270 9 460 12 640 b. Utnyttelse 6 270 9 460 12 640 c. Plassering (registrert byggelinje/byggegrense) 6 270 9 460 12 640 d. Etasjetall 6 270 9 460 12 640 e. Høyde (gesimshøyde o.l.) 6 270 9 460 12 640 f. Andre forhold i registrerte best. 6 270 9 460 12 640 g. Avstandskrav § 29-4 i plan- og bygningsloven 6 270 9 460 12 640 h. Veiopparbeidelse 6 270 9 460 12 640 i. Byggeteknisk forskrift 6 270 9 460 12 640 08. REVIDERTE TEGNINGER/TILLEGGSSØKNADER (mindre endringer) Ved økt areal beregnes det basisgebyr, samt kr 17 per m2 bruksareal.
Ved større endringer beregnes gebyr som ved ombygging.1 640 2 420 09. RIVING Gebyr per bygning < 400 m2 1 230 > 400 m2 4 570 10. TEKNISKE INSTALLASJONER PBL § 20. f. Installasjon/sikkerhetskontroll av heis. Gebyr per heis 3 240 Ventilasjonsanlegg oppføring/endring/reparasjon 4 570 VVS-planer nyanlegg/større endringer og reparasjoner/ledningsnett 4 570 Kjølemaskiner/Trykkøkingsmaskin 4 570 Basestasjon for mobil/kommunikasjon 4 570 11. ANDRE TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG TILLATELSE Fasadeendring/vinduskift (per fasade) 1 540 Skilt/reklame 1 540 Større skiltplan 3 290 Støttemur 3 600 Innhegning/gjerde/støyskjerm 3 290 Fylling > 1000 m2 15 830 21 070 26 320 12. GODKJENNING AV ANSVARLIG SØKER, PROSJEKTERENDE,
UTFØRENDE OG KONTROLLERENDE Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om. Personlig ansvarsrett (selvbygger) 620 13. UTENDØRSPLANER/ OPPARBEIDELSESPLAN < 5000 m² 4 830 > 5000 m² 9 460 Ny avkjørsel fra eiendom 2 110 14. FRIKJØP PARKERING Beløpet fastsettes etter parkeringsnorm for Stavanger 118 010 15. FRIKJØP TILFLUKTSROM Beløp fastsettes av sivilforsvaret 16. TILTAK SOM KREVER SØKNAD
OG SOM KAN FORESTÅS AV TILTAKSHAVER PBL§ 20-2 Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om a) mindre tiltak på bebygd eiendom. 2 310 b) alminnelige driftsbygninger i landbruket 4 680 c) midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i
§ 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år4 630 d) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås
av tiltakshaver2 310 17. DELT IGANGSETTING Det tas et gebyr for igangsetting nr. 2, 3, 4 osv. 3 550 18. FERDIGATTEST ELDRE BYGG For bygg over 5 år tas et gebyr 2 980 19. UFULLSTENDIGE SØKNADER Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om Innhenting av opplysninger, retur og/eller avslutning ved
ufullstendig søknad, jf. PBL. § 20-32 310
15.13 Gebyrregulativ for saksbehandling av detaljplaner, mindre endringer, dispensasjoner og konsekvensutredninger.
1 REGULERINGSPLANER
Samlet gebyr blir summen av A, B og ev. C. Beregningsgrunnlaget er arealet av planområdet (både over og under terreng) som fremmes til behandling. Gebyret regnes ut fra maks utnyttelse som planen gir mulighet for.
A Arealgebyr etter planområdets areal
1.1 For arealer t.o.m. 2 000 m2: kr 59 190
1.2 For arealer over 2 000 m2 t.o.m. 5 000 m2: kr 79 760
1.3 For arealer over 5 000 m2 t.o.m. 10 000 m2: kr 99 680
1.4 For arealer over 10 000 m2 t.o.m. 20 000 m2: kr 132 900
1.5 For arealer over 20 000 m2 betales et tillegg for hvert påbegynt arealintervall på 1 000 m2: kr 750
B Tilleggsgebyr for bebyggelse
Det skal betales tilleggsgebyr for bebyggelse i planområdet. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse skal regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Arealet beregnes i tråd med NS 3940 og skal foreligge ved søknad.
1.6 For hver påbegynt 100 m2 bruksareal (BRA): kr 1 000
C Endringsgebyr
Kommunen kan kreve et tilleggsgebyr dersom:
1.7 forslagstiller fremmer endringsforslag underveis som krever ny førstegangsbehandling:
30 % av gebyr.
Med endringsforslag forstås endringer som ikke krever ny varsling av planoppstart.
D Konsekvensutredninger:
1.8 Ved fastsetting av planprogram skal det betales et tilleggsgebyr som tilsvarer 30 % av satsen
for selve reguleringsplanen, jf. avsnitt 1.
2 MINDRE ENDRINGER
2.1 Ny atkomst, eller flytting av eksisterende/regulert atkomst, og andre mindre justeringer av plankart og eller bestemmelser: kr 6 400
2.2 For arealer t.o.m. 2 000 m2: kr 22 500
2.3 For arealer over 2 000 m2 til og med 5 000 m2: kr 37 450
2.4 For arealer over 5 000 m2 til og med 10 000 m2: kr 60 190
2.5 For arealer over 10 000 m2: kr 75 110
Tilleggsgebyr
2.6 For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: kr 3 860
2.7 For saker der kommunen må gjennomføre tilleggshøring: kr 3 860
3 DELESØKNADER
A. Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) fastsatt i plan.
Opprettelse og endring av eiendom i tråd med plan.
3.1 Per areal som søkes fradelt: kr 9 550
3.2 Ved deling av flere tomter i samme søknad, der delelinje er påtegnet i plan, gis det 50 % rabatt i forhold til pkt 3.1 fra 2. t.o.m. den 10. berørte tomt.
3.3 Gebyrfritt fra tomt 11.
B. Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever endring av plan. For eksempel nye eller endrede tomtegrenser, innregulering av ny/felles avkjørsel eller justering av formålsgrenser. Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever dispensasjon fra plan.
3.4 Fra første tomt som søkes fradelt og tilleggsareal: kr 22 500
Tilleggsgebyr
3.5 For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: kr 3 860
3.6 For saker der kommunen må gjennomføre tilleggshøring: kr 3 860
5 DISPENSASJONER
5.1 Saker som fremlegges for kommunalstyret: kr 22 500
5.2 Saker til administrativt vedtak: kr 9 550
6 ANNET
Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader kommunen har hatt med saken, eller anses urimelig av andre grunner, kan kommunen v/direktør for Kultur og byutvikling fastsette passende gebyr.
Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages der gebyrregulativet følges. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
For utregning av areal, se Norsk Standard NS 3940.
15.14 Avgifter for gravlundtjenester
Det foreslås ingen endringer i forhold til avgifter for gravlundtjenester i 2019.
Formål | Avgiftssatser 2018 (i kr) | Avgiftssatser 2019 (i kr) |
---|---|---|
Festeavgift for urne- og kistegraver | 170 | 170 |
Kremasjonsavgift utenbys rekvirent | 5 300 | 5 300 |
Leie av kapell på gravlund til seremoni, utenbys rekvirent | 2 500 | 2 500 |
15.15 Eiendomsskatt
I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3 a) skrives eiendomsskatt for 2019 ut på faste eiendommer i hele kommunen. Eiendomsskattetakstene økes med 3 % for alle skatteobjekt (kontorjustering iht. eiendomsskattelovens § 8A-4). Den generelle skattesatsen for de skattepliktige eiendommer beholdes uendret på 4 promille og skattesatsen for boliger og fritidseiendommer beholdes uendret på 3 promille. Det gis et bunnfradrag i eiendomsskattetaksten på kr 400 000 for hver godkjent boenhet.
I henhold til overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 skrives det ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med én syvendedel i 2019. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget er 4 promille.
Bystyrets vedtak (sak 0011/05 og 0063/07) i medhold av eiendomsskatteloven § 7 videreføres for følgende punkter:
- Foreninger, lag og stiftelser som driver religiøs-/livssynsmessig, humanitær, idrettslig og kulturell ikke-kommersiell virksomhet kan få fritak fra eiendomsskatt – § 7 a) – etter søknad
- Fredede bygninger og anlegg i privat eie gis fullt fritak for eiendomsskatt – § 7 b)
- Fritak for Austre Åmøy og ikke landfaste byøyer (bortsett fra Vassøy) – § 7 d)
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen tidligere vedtatte skattevedtekter. Eiendomsskatten skal betales i to terminer.
Se forøvrig omtale i kapittel 3.6.1 om eiendomsskatt.
15.16 Piggdekkavgift
Som et virkemiddel for å forbedre den lokale luftkvaliteten i Stavanger kommune ble piggdekkavgiften innført for første gang høsten 2017. Satsene er fastsatt i nasjonal forskrift. Gebyrene foreslås uendret i 2019.
Piggdekkavgift per bil 2019 Avgift per sesong 1 400 Månedsavgift 450 Dagsavgift 35 For bil med tillatt totalvekt 3500 kg eller mer er gebyrsatsene doblet.